D

DAGSCHEMA

Door na elke training te noteren hoe je getraind hebt (afstand, gemiddelde snelheid, hartslag, omwentelingen) krijg je een goed zicht over hoe je conditie evolueert.


DRINKBUS

Hoeveel drinken neem je mee in een wedstrijd?
Dit is afhankelijk van meerdere factoren.

  • Is het een lange wedstrijd zonder bevoorrading dan neem je best 2 drinkbussen mee.
  • Bij warm weer kunnen dat grote drinkbussen zijn.
  • Bij minder dorstig weer kleine.

Bedenk wel dat drinkbussen extra gewicht vormen dat je in een klimkoers mee naar boven moet nemen.

Heb je nog een volle drinkbus bij de voet van een slotbeklimming of slotronde?

Gooi je bus dan naar een supporter van je die aan de kant staat.

(Wel opletten dat je jouw collega-renners niet hindert!)

Is er wel bevoorrading kan je met 1 drinkbus starten.

Maar dan kan je best niet naast je bus grijpen...


DOPING

Als sporter mag je niet zomaar alle geneesmiddelen gebruiken. Controleer steeds of wat je neemt toegelaten is of niet.

Dopinglijst


DOPINGCONTROLE

Ook in de jeugdreeksen kan er dopingcontrole zijn.

 

Je moet er jezelf van gewissen of deze aanwezig is.

 

Indien er controle is dan wordt dit aangekondigd dooreen papier dat men aan de aankomst ophangt. Dit kan tot een kwartier na de wedstrijd gebeuren!!!

 

Het is dus belangrijk dat je altijd zolang op de wedstrijd aanwezig blijft. Dus ook als je pech hebt gehad of hebt moeten lossen. Indien je naar op de lijst staat en je je niet gaat aanbieden voor de controle volgt er automatisch een schorsing.


DRINKEN

Lang fietsen betekent eten en drinken. Tijdens een lange fietstocht verbruik je veel energie en dus ook veel vocht. Het is dus belangrijk om je reserves tijdig bij te vullen. Daarom is het aan te raden om bij een verre fietstocht om de 10km je drinkbus te nemen en eens goed te drinken.


DRUK

Veel sporters worden via allerlei wegen al snel onder druk gezet:

"Wat?! Jij eet frieten? Dat is niet goed voor een coureur hè!"

"Zo laat nog op!"

"Vorige wedstrijd was het niet zo goed, moet je niet wat meer trainen?"

"En wanneer ga je nu eens eindelijk een koers winnen?!"

 

Iedereen verwacht veel te snel, veel te veel van jonge renners.

 

Een kind sport in de eerste plaats voor zijn plezier. Het kan dan wel dromen om bv. de nieuwe Tom Boonen te worden, maar zijn opvolger worden is nog wel iets anders.

 

Kinderen mogen en moeten dromen.

Al spelend komen zij er achter of ze geschikt zijn voor deze sporten of ze die echt graag beoefenen.

Het laatste wat hierbij helpt is druk zetten.

 

De waarheid is heel eenvoudig:

Als de motivatie niet vanuit de jonge sporter zelf komt, als het kind te veel 'moet' zal het deze sport waarschijnlijk niet blijven uitoefenen.


WIELRENNEN IS DUUR
Het klopt inderdaad dat een paar spikes kopen om te gaan lopen goedkoper is. Wielrennen kost wel wat meer. Maar ook dit heb je zelf in de hand.  Niemand zegt dat een 8-jarige een fiets van 1500 euro moet hebben. De meest blinkende schoenen, de hipste helm, de beste trainer, de betere tubes, ...

Dit is allemaal niet nodig.
Het zijn tot nader order nog steeds de benen die moeten spreken. Het is pas bij de profs, als er op geen enkel gebied meer verschil kan worden gemaakt, dat materiaal en dergelijke het verschil kunnen maken. Maak dus geen zotte kosten.


E

ECONOMISCH RIJDEN

Als je goede benen hebt, laat je dan niet verleiden om dit te hard te laten zien.

Elke extra inspanning vraagt ook extra energie. Ook al ben je in vorm.
Je moet leren om tijdens een wedstrijd energie te sparen als het kan (bv door uit de wind te rijden).
Deze discipline kan je op de beslissende momenten net die extra energie geven die je nodig hebt.


ERVARING

Als je pas begint te koersen kijk dan goed naar de renners die al langer bezig zijn. Leer met je ogen. Vraag uitleg aan meer ervaren ploegmaats. Zij helpen je graag voort. Je zal merken dat je op deze manier snel zal bijleren.


ENERGIEGELS

Kunnen je helpen om een moeilijk moment door te komen. Ze geven je op korte tijd wat extra energie.
Je ziet veel renners vlak voor een wedstrijd zo een gelletje nemen maar dat heeft niet veel nut.

Als je goed gegeten hebt sta je normaal gezien met een volle energietank aan de start. Het heeft dus geen zin daar op dat moment nog wat aan toe te voegen.


ETEN

Lang fietsen betekent eten en drinken. Tijdens een lange fietstocht verbruik je veel energie en dus ook veel ENERGIE. Het is dus belangrijk om je reserves tijdens tijdig aan te vullen. Want als de naftbak leeg is valt de auto stil!!!

 

Voor wedstrijdatleten is het ook belangrijk om goed te eten voor een wedstrijd. Zo moet je bijvoorbeeld op voorhand veel suikers (koolhydraten) opslaan die je dan later kan verbruiken.


F

TE FANATIEK

TE is nooit goed.

TE hard trainen, TE veel druk, TE hard willen winnen, enz.

Probeer je hobby met de nodige ernst te beoefenen maar overdrijf niet.

De kans dat je je eigen overdreven opofferingen beu wordt is groter dan je denkt.


EEN FIETS VOOR EEN JEUGDRENNER HOEFT NIET DUUR TE ZIJN!

  • Je fietsenmaker kan je advies geven bij de aanschaf van een fiets. Dit hoeft zeker niet het duurste model te zijn! 
  • Je kan kiezen voor een 2de-handsfiets tot je zeker weet dat je gaat kiezen voor deze sport. Ook binnen wielerploegen worden fietsen vaak doorverkocht omdat ze te klein geworden zijn.
  • Er zijn fietszaken waar je een fiets kan huren voor één seizoen (zeker interessant bij jonge renners)

FIETSONDERHOUD

Het is belangrijk om je fiets goed te onderhouden. Dit zowel voor het mechanisme als de veiligheid.

 

Je poetst je fiets best voor en na elke wedstrijd of een training in regenweer.

  • Ontvet en olie regelmatig je ketting. Dit kan met een kettingreiniger maar ook eenvoudig met Dreft.
  • Controleer na een poetsbeurt extra of je wielen goed vast staan.
  • Laat je versnellingen (en de rest van je fiets) regelmatig nakijken door je fietsenmaker.
  • Laat je fiets zeker door hem nakijken na een val.

FOTOFINISH

Deze is op bijna alle wedstrijden aanwezig.
Bij discussie over een mogelijke overwinning mag je vragen om deze te bekijken.