A

AANKOMST!

Aan een aankomst gebeuren de gekste dingen.

 

Het ergste wat je kan overkomen is het volgende:

Je voelt je op het einde van de wedstrijd nog sterk genoeg om de eindsprint te rijden.

Alles gaat goed, je versnelt, je haalt het laatste uit je doodvermoeide lijf en je ziet dat je afstand neemt van je concurrenten. Hoera!!! Vandaag lukt het! Je gooit je handen in de lucht! En dan...

Vliegt er je nog iemand voorbij...

Het is al menig renner overkomen en dus is er maar een conclusie:

De prijzen worden uitgedeeld aan de meet!


AFKOELEN

Zorg dat je altijd een extra kledingstuk bij hebt als je gaat trainen (windvest of regenvest).

Dit kan heel goed van pas komen als je bijvoorbeeld een lekke band hebt.

Want als je stilstaat na een inspanning krijg je het al snel koud.

Met een extra kledingstuk beperk je dit en heb je het ook sneller terug warm

als je weer begint te fietsen.


ARMSTUKKEN

Als je aan je fietstocht begint is het te koud en als je even weg bent heb je het al snel te warm. Armstukken bieden hier een ideale oplossing voor. Ze zijn niet groot, wegen niet veel en zijn eenvoudig aan en uit te doen.

als je weer begint te fietsen.


AZIJN

Om 2 redenen een uitstekend middel om op je banden te smeren bij regenweer:

1. Azijn ontvet en daardoor zijn je banden minder glad.

 

2. Dankzij azijn blijven steentjes en andere vuiligheid minder snel

    aan je banden kleven.

 

Nieuwe banden: zijn nog vettig omwille van hun productieproces. Door ze af te vegen met azijn kan je ze eenvoudig ontvetten.


B

BAKPAPIER

Een middel dat sommige renners gebruiken om te fietsen in de regen. Als het regent bij de start en je moet de hele wedstrijd met een regenjas fietsen wordt dit al snel te warm (zeker in de zomer). Als je bakpapier onder je truitje steekt houdt dat de regen ook wat tegen (uiteraard niet volledig). Zo voorkom je dat je kou krijgt. Als het stopt met regenen trek je het papier onder je trui uit. Veel handiger dan je regenjas te moeten uit doen...


BANDENDRUK

Hoe harder je banden staan, hoe sneller je over het wegdek raast.

  • voor bandjes is dit ongeveer 7-8 kg
  • voor tubes kan dit gaan tot 10 kg

Tip voor bij regenweer:

Als de wegen er nat bij liggen zijn ze ook gladder (vooral in de bochten). Je kan dan best een beetje lucht van je banden aflaten zodat ze iets meer grip krijgen op het asfalt.

 

Tip voor op kasseien:

Renners die Parijs-Roubaix rijden zetten minder druk op hun banden om zo het het harde effect van het schokken te verminderen.


BAND VERVANGEN

Als je al  eens een verdere fietstocht wil gaan maken zorg er dan voor dat je zelf

een band kan vervangen.
Oefen dit thuis al eens:

  • ketting juist leggen
  • wiel uithalen
  • met lepeltjes de buitenband over de velg heffen
  • ...

BASISCONDITIE

Voor je aan competitiewielrennen of andere zware fietstochten wil beginnen moet je er voor zorgen dat je een goede basisconditie hebt. Dit is belangrijk om niet te snel je lichaam te forceren. Dit laatste is niet goed voor o.a. spieren, hart en longen.

 

Zwaardere inspanningen verlangen ook betere voorbereidingen. Je kan heel eenvoudig aan je basisconditie werken.

 

Ideaal hiervoor zijn lange fietstochten met een lage hartfrequentie aan een hoge trapfrequentie (100 omwentelingen/minuut). Het tempo dat je hierbij haalt is van ondergeschikt belang.

 

Je zal merken dat je na een tijdje sneller kan rijden aan dezelfde hartslag en dezelfde trapfrequentie. Dit wil dan ook zeggen dat je basisconditie verbeterd is.

 

Eens dat deze in orde is kan je overschakelen op andere trainingsvormen.


BEENSTUKKEN

Als je aan je fietstocht begint is het te koud en als je even weg bent heb je het al snel te warm. Beenstukken bieden hier een ideale oplossing voor. Ze zijn niet groot, wegen niet veel en zijn eenvoudig aan en uit te doen. Ook zijn beenstukken handig voor renners om net voor de wedstrijd hun benen warm te houden.



BLOEDONDERZOEK

Als je intensief aan sport doet vraagt dit veel energie van je lichaam.

Het kan zijn dat je hierdoor bepaalde stoffen tekort krijgt in je bloed.

Laat daarom regelmatig je bloed controleren.

Zo kan je eventueel vitaminen, ijzer of andere tekorten aanvullen.

Dit is zeker belangrijk voor jongeren die nog in volle groei zijn.


BROEKVET

Veel gebruikt onder renners om zadelpijn te voorkomen. Vroeger hadden koersbroeken een zeemvel dat na een wasbeurt keihard werd. Dan was broekvet zeker onontbeerlijk om de zeem weer soepel te krijgen. Nu zijn de zemen veel beter maar als je lange afstanden wil afleggen is broekvet nog steeds aan te raden. Beter voorkomen dan genezen, die zadelpijn!



C

COLA

Je ziet renners soms Cola drinken in volle wedstrijd. In Cola zit veel suiker en die geeft je snel energie.

 

Toch moet je hier mee opletten.

Als je lichaam plots veel suikers krijgt stijgt de suikerspiegel in je bloed. Deze verdwijnt echter ook weer snel. Je lichaam verlangt dan weer naar die extra suikers. Als het die niet snel krijgt zal  je je snel slapper/flauwer gaan voelen. Als je dus een Cola wil drinken tijdens een wedstrijd doe je dat het best als je bijna aangekomen bent.


COLSONBANDJES

Eén van de dingen die je best altijd mee neemt naar een wedstrijd. Vaak gebruikt om een versleten kaderplaatje vast te maken aan het zadel.


CLUBS

Jeugdclubs doen hard hun best om jongeren te begeleiden en op te leiden. Via deze link krijg je een overzicht.