VOEDINGSADVIES

Op deze pagina geeft Elly Verhoeven elke maand enkele tips i.v.m. sport en en voeding. Indien je hierover zelf een vraag hebt stuur die dan gerust door en Elly zal er zo spoedig mogelijk een antwoord op geven.


September 2016

Sporter en inname olijfolie

Moeten we niet zo vetarm mogelijk eten ?

“Olijfolie redt meer levens dan gedacht!“

 

Artikel Het Nieuwsblad ( 30/8/16 ):

Hartpatiënten die trouw een mediterraan dieet volgen, hebben daar opvallend veel baat bij. Veel groenten, noten, vis, olijfolie - een mediterraans dieet dus - blijkt veel invloed te hebben. Nieuw onderzoek toont aan dat hartpatiënten die op die manier eten tot 37 % minder kans hebben om vervroegd te sterven.

 

Graag bevestig ik dit ook nog even met relaterende quotes van David Ludwig , een hoogleraar voeding op de Harvard school.

 

“Uit recente research blijkt dat het effect van zwaar bewerkte koolhydraten op het metabolisme en lichaamsgewicht zo negatief is dat het niet alleen kan worden verklaard aan de hand van de erin aanwezige hoeveelheid calorieën. Hier staat tegenover dat noten, olijfolie en pure chocolade - die tot de calorierijkste voedingsmiddelen behoren - obesitas, diabetes en hartziekten juist lijkt te voorkomen.”

 

WAT KAN JE HIERMEE ALS SPORTERS?

  • Beseffen dat bewerkte koohydraten ook voor een sporter niet goed zijn. Ook voor een sporter gaat het over de kwaliteit van de koolhydraten. Neem vooral fruit, volle rijst, havermout, volkoren of volle granenbrood. Beperkt alles wat “wit” en dus bewerkt is; wit brood, witte pasta, witte rijst, koek en snoep en suiker. Dit wil zeggen dat alle koolhydraten toegelaten zijn, maar probeer vooral uit de eerste groep te kiezen en af en toe uit de tweede groep
  • Wat dan rond zware trainings- en wedstrijdperiodes, d.w.z. meer dan 3-4 uur per dag op de fiets, en je grotere hoeveelheden koolhydraten nodig hebt. Dan kan de vezelaanbreng te groot worden, en meng je de “witte” met de “volle” granen.
  • Besef dat je als sporter ook je gezonde vetten mag binnenkrijgen. De “onverzadigde vetten“. Sommige zijn zelfs essentieel voor je lichaam, durf dus gerust tot 1-2 soeplepels olie bij een hoofdmaaltijd te gebruiken. Neem een lepel koolzaadolie (of maak er mayonaise van) bij je salades, vul aan met wat noten, olijven, advocado. Probeer zeker 1 – 2 x week vette vis te eten.
  • De “verzadigde vetten", dit zijn de vetten in produkten zoals koeken, bewerkte vleeswaren, alsook de “harde” boters en margarines blijven te vermijden. De vetten uit ei en volle melkprodukten kunnen af en toe wel .


 

ELLY VERHOEVEN

Diëtiste - Specialiste Sportdiëtiek

 

Opleidingen:

- Brussel & Antwerpen
- Topsportschool Papendael

  te Arhnem
- 15 jaar ervaring

 

Diabetes-educator voeding bij overgewicht en voeding bij voedselintoleranties

 

Recreatieve triatlete

 

Contact: 0476 30 88 59

elly.verhoeven@telenet.be

www.ellyverhoeven.be