VEILIG TRAINEN

Een grote zorg van vele ouders is de veiligheid van hun kind. Als zoon- of dochterlief dan ook nog eens wil gaan wielrennen worden die zorgen vaak nog groter. Wielrennen zonder trainen gaat niet en naarmate men ouder wordt, worden de trainingstochten steeds langer.

 

We hebben hier enkele tips verzameld voor de bezorgde wielerouders:

TIP VOOR HEEL JONGE RENNERS!!!

Maak een rechts parcours

Als je kind nog klein is (8 tot 12) en het wil al alleen gaan trainen, stippel dan in je buurt een parcours uit met zoveel mogelijk rechtse bochten. Zo moet je kind geen wegen oversteken, wat de route een pak veiliger maakt.

  • Als je het parcours hebt uitgestippeld, ga het dan samen verkennen, duid de gevaarlijke plaatsen aan en geef de nodige richtlijnen.
  • Time de tijd dat je kind over een ronde doet. Zo kan je afspreken hoeveel ronden het gaat fietsen en weet je wanneer hij/zij ongeveer zal terug zijn.
  • Volg de training. Ga bijvoorbeeld elke ronde klaar staan met een drinkbus en geef die aan. Zo geef je nog een extra dimensie (aannemen van drinkbus) aan de training.
  • Geef een GSM mee zodat je kind je kan bellen als het bv. een lekke band heeft.
  • Maak het parcours zeker niet langer dan 5km

Opmerking: zo een parcours is bedoeld voor als de jonge renner alleen gaat trainen en is niet zo geschikt voor de stuurvaardigheid (enkel bochten naar rechts) te vergroten. Vergeet daarom zeker niet om af en toe wat andere tochtjes te maken of behendigheidsoefeningen te doen.


GESLOTEN PARCOURS

Er zijn in Vlaanderen mogelijkheden om op een gesloten parcours te trainen. Het beste voorbeeld hiervan is het autocircuit van Zolder. Op meerdere weekdagen kan je hier veilig (en autovrij) trainen.


PISTES

Er zijn ook enkele pistes in open lucht

waar je vrij gebruik van kan maken.


INDUSTRIETERREIN

's Avonds zijn industrieterreinen vaak rustige plaatsen om te fietsen. Ze liggen meestal ver weg van het doorgaand verkeer. Er wordt op deze terreinen ook vaak in groep gereden.


KOERS NOOIT OP DE OPENBARE WEG!

Doe geen spurt trainingen of koers niet op de openbare weg. Er zijn zijwegen, opritten, deurportieren van geparkeerde auto's die onverwacht kunnen open zwaaien,...

Kortom, als je graag je snelheid wil aanscherpen doe dit dan langs het kanaal of een ander rustig fietspad (MET HELM!).